fredag, juni 05, 2009

Maria Lang: Jan och Katja jagar jultomten


Jan och Katja jagar jultomten (1975) är "en rysare utan mord men fylld av spänning, en rysare för unga läsare i alla åldrar". En lite kryptisk beskrivning från baksidan av boken men den stämmer nog.

Jan är sju år och hans kompis Katja är runt 17 år. De har tydligen råkat in i äventyr tidigare, det nämner nämligen Jans pappa tidigt i boken. Boken utspelar sig dagarna runt julafton och vi får följa Jans julklappsbestyr som i år har gått rikigt bra. Ända tills han ser Tomten i vardagsrummet och han tar julklappssäcken med Jans alla paket i!!!

Persongalleriet är, förutom Jan och hans familj, Katjas bekanting Mikael Linde, Vaino och Morgan Sidh samt en gammal gubbe som tillfälligt bor i en lägenhet nära Jans hus.

Jan blir vittne till ett rån på Systembolaget, ett rån som uförs av Tomten!

Vem är rånaren?

Boken är välskriven och jag tror nog att Jan porträtteras som en sjuåring skulle tänka och vara. Har du läst denna bok?

Böckerna Akta dig Katja (1971) och Hjälp mig Katja (1972) har jag tagit fram ur gömmorna och vill läsa dem för att se vad de handlade om.

Andra bloggar om: , ,

2 kommentarer:

Madeleine Berglund sa...

Torkel, jaså, jaha. Då är nog Knatt bättre, haha.
Jag läste alla böckerna när jag var yngre. Men nu har jag läst dom igen, har väl ungefär sju böcker kvar. Det är några enstaka böcker som saknas i samlingen tror jag. Ska sätta mig ner och titta vilka det är någon dag i sommar.
Du var väldigt insatt, jag är imponerad. ;) Kram Madeleine

Matilda sa...

I min shop! Jag lägger dock inte ut dem förrän utlottningen är avslutad troligen. Men där kommer de att finnas.