söndag, januari 22, 2017

Bok nummer 52: Kitty och skelettmysteriet

Kitty och skelettmysteriet (The Secret of the Forgotten City)

Min bok är från 1978 och originalet publicerades i USA 1975. FRamsidsan på min bok förestälelr en blondkvinna som blundar och lutar på huvudet med håret fladdrande runt ansiktet och med en filt(?) runt kroppen) och framför henne står en brunhårig kvinna med grön sportjacka och grön basker hållandes en dödskalle. Jag förstår faktiskt inte vad framsidan ska tala om för oss. Jag känner inte igen personerna och det är inte kopplat till en speciell händelse inne i boken.

Inledningen på den här boken påminner om flera andra Kitty-böcker. Det är samling hemma hos Drews, någon (eller något) är på väg dit med en gåta och blir rånad (eller det mystiska försvinner). Nu är det en kvinna från ursprungsbefolkningen, fast i den här boken kallas de indianer, som ska lämna över en serie stentavlor till Kitty inför att Kitty ska med på en arkeologisk utgrävning i Nevada-öknen utanför Las Vegas.

Kitty och hennes vänner ska hjälpa till med en utgrävning men Kitty kommer dessutom att leta efter en omtalad guldskatt. Mysteriet kretsar kring de stentavlor som försvinner och hur de ska ta dem till guldskatten. Givetvis stöter de på problem då i form av stöld, försök till kidnappning och soppatorsk.

En hyfsad mellanbok och vad det visar sig när jag fortsätter läsa i detta tiotal böcker så verkar det vara inne med indianer eftersom det dyker upp i flera titlar. Vet du om det var någon slags allmän kunskapsökning kring ursprungsbefolkningen i USA under 70-talet?






Inga kommentarer: