söndag, januari 22, 2017

Bok nummer 57: Kitty och ficktjuven

Kitty och ficktjuven (The Triple Hoax)

Kitty och ficktjuven är enligt min bok utgiven i Sverige 1981 och i USA 1979. Jag tycker att jag tänker på denna bok som en av de jag läste i min faster boklåda, men jag kan ju minnas fel.

I den här boken får Kitty ett uppdrag av sin faster Eloise Drew i New York. Hennes väninna, nyligen änka, har blivit rejält sol-och-vårad. Kitty, Bess och George åker till New York där äventyret börjar men det fortsätter ner till Mexico och sedan tillbaka in i USA. I Mexico besöker de Aztekernas fornlämningar och droppar lite snusförnuftig information om deras historia. Men det som är mest spännande i den här boken är att det är genom en trolleriföreställning som skurkarna samlar på sig information om lämpliga att sol och våra.

Jag gillar mysteriet i den här, kanske nostalgi?, men jag mindes inte att Kitty och Ned tog sig in i ett stort hus och räddade en kidnappad flicka. Det är sådant som gör omläsningarna av böckerna roliga. Att känna att något nytt blir det varje gång.

Gillar du den här boken?

Inga kommentarer: